Vreemde Gasten Amersfoort logo

Locaties

Kom je voor de kunst of voor de locaties? Het is ons om het even!

Vreemde Gasten ontleent zijn kracht immers aan de bijzondere combinatie van hedendaagse kunst in de historische binnenstad van Amersfoort.

Bepaal je wandelroute langs alle locaties met behulp van de informatie in onze catalogus; een waar collectors-item. Met de aankoop van een catalogus ondersteun je Vreemde Gasten.

De catalogus is op meerdere locaties te koop:

Dit zijn de locaties van editie 2024:

Centrale expositie

Start je tocht dan met een bezoek aan de overzichtstentoonstelling bij Frame.de.galerie in de Stad van Cahen. Hier is van alle deelnemende kunstenaars één werk te zien. Dit werk is te koop; het aankoopbedrag gaat volledig naar de kunstenaars.

Bij Frame.de.galerie in de Stad van Cahen is ook de tentoonstellingscatalogus te koop. Met de aankoop daarvan ondersteun je de organisatie van Vreemde Gasten.

Githa van Eeuwen maakt tekeningen en schilderijen waarin verbeelding en realiteit elkaar ontmoeten. Haar voornaamste onderwerp is de manier waarop de mens zich verhoudt tot zijn natuurlijke omgeving. Zijn we onderdeel, of staan we erboven? En zijn de verschillen eigenlijk wel zo groot als we denken?

Dirk Duif wordt gedreven door een obsessie en liefde voor verschillende materialen. Hij maakt objecten die niet alleen functioneel zijn, maar ook een diepere betekenis hebben. Hij wil er een verhaal mee overbrengen. Lianne ter Maat gaat in haar serie ‘Verbonden’ op zoek naar verbinding met de ander. Ze heeft haar foto’s bewerkt met onder andere water, inkt en verf. Het werk van Nora Baetens is met name geïnspireerd op de natuur. Zij presenteert werken van email: een serie 'botanieken'. Marian Dessing richt zich op toegepaste kunst. Ze maakt functionele producten, zoveel mogelijk met gerecyclede materialen.

Annamaria Kedves creëert kunst met verrassende grafische effecten, die ontstaan ​​uit een combinatie van materialen, techniek en het stookproces. Het tentoongestelde werk bestaat uit grote en kleine borden met illustraties van vogels, insecten en planten. Het werk van keramist Alie van de Wolfshaar is kleurrijk en figuratief. Het stelt dieren, mensen of bouwwerken voor.

Vier kunstenaars brengen een ode aan Armando (1929-2018).
Ronald Zuurmond, beeldend kunstenaar met een combi van schilderkunst en textiel.
Koen van Hensbergen, literatuur.
Hans Lemmerman en Inge van Run, fotografie/videografie.
Armando wordt geactualiseerd.
Zijn zeggingskracht wordt vertaald naar 2024: LUST FOR LIFE.

Lucienne Meijerink-Smeenk is gefascineerd door de mogelijkheden van klei. Ze houdt ervan om met dit materiaal te experimenteren en combineert het met verschillende ingrediënten en andere materialen. Door bijvoorbeeld de as van een houtvuur tijdens een feestje in het glazuur te verwerken, krijgt haar werk een persoonlijke uitstraling. Ze vindt haar inspiratie in verweerde materialen, industriële gebouwen en de natuur. Haar objecten vertellen een verhaal. Het creëren van een plekje voor een dierbare herinnering geeft haar werk een extra dimensie.

Ron Jager presenteert samen met Fons Boogaard de installatie 'De Klaagmuur'. Het menselijk leven is in hoge mate absurd . Een mens wil harmonie, streeft naar geluk, wenst zich in een veilig bestaan. In de praktijk wordt een mens geconfronteerd met het tegendeel. Wat te doen na die confrontatie? Klagen. Klagen overbrugt de kloof tussen het ideaal en de rauwe werkelijkheid. Op zondag is er om 14.00 uur en 16.00 uur een performance.

Op zondag is er om 14:00 uur en om 16:00 uur een performance.

Krijnie Beyen toont de serie ‘Portals’, die ze heeft gemaakt als onderdeel van een negen maanden durend project met solotentoonstellingen en bijeenkomsten in de Xaveriuskerk over het thema ‘Maria (Magdalena) in mij’. Het werk van Krijnie zelf verbeeldt de transformerende kracht die zij bij de deelnemers aan de bijeenkomsten mocht ervaren. Het portret laat de Maria (Magdalena) zien die zij in zichzelf voelt.

 

Op zondagmidag verzorgen de dichters Ger Bos en David Verwer en de componiste en zangeres Sarah Sounds een serie intermezzi met liederen en gedichten over Maria (Magdalena) in mij.

De schilderijen van Hanna Salonen zou je symbolisch of sprookjesachtig figuratief kunnen noemen. In haar nieuwe serie ‘De niet ervaren herinneringen’ geeft zij een eigen invulling aan het collectieve familiegeheugen. Corine de Waart exposeert beelden van brons en van steen. Voor haar stenen beelden is de natuur en de steen zelf haar inspiratiebron, wat meestal leidt tot organische vormen en geabstraheerde dierfiguren. Bij haar bronzen beelden vormen naast de natuur ook de mens en zijn eigenaardigheden een inspiratiebron en speelt humor een rol.

Iris Halter werkt vooral met blauwe verf. Blauw staat voor haar voor de lucht, de zee, de kleur ogen van haar zoontje en voor vrijheid. Terwijl ze deze schilderijen maakt, is mijn hoofd helemaal leeg en is ze alleen daar maar mee bezig. Voor haar is dat ultieme vrijheid.
Anne France Monshouwer laat zich inspireren door wat ze op het strand vindt: schelpen, houtjes, stenen, zee-egels en op te rapen. Ook de structuur van het drooggevallen strand tijdens eb of watererosie sporen in steen blijven fascineren. Haar werk is veelal organisch van vorm, waarin zij de schoonheid van de natuur weergeeft zonder er een kopie van te maken.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZHanna SalonenAt the window2024The clan2024Hazenoren2021De schilderijen van Hanna Salonen zou je symbolisch of sprookjesachtig figuratief kunnen noemen. Verschillende facetten van het leven van mensen en natuur vormen haar inspiratiebron. Haar onderwerpen variëren, soms hebben ze een wat serieuzere ondertoon, maar vaak ook gebruikt Hanna humor in haar werk. In haar nieuwe serie 'De niet ervaren herinneringen' geeft zij een eigen invulling aan het collectieve familiegeheugen.Hanna Salonen exposeert samen met Corine de Waart op Krommestraat 66B.Website van de kunstenaarCathérine SchoenmakersCathérine Schoenmakers:(R)evolution upCathérine SchoenmakersSerie van staande objectenCathérine SchoenmakersDrielaags weefselVoor Cathérine Schoenmakers is textiel iets driedimensionaals, ruimtelijks . Ze ziet overeenkomsten tussen textiel en architectuur en werkt vanuit dit idee aan 'constructief textiel'. Het kenmerk van het werk van Cathérine is dat de objecten zelf, maar ook de gebruikte materialen, verhalen vertellen die sociale constructies of milieukwesties blootleggen. Deze verhalen zijn niet bedoeld om te beoordelen wat goed of fout is, maar om het publiek bewuster te maken en verschillende perspectieven te belichten. Haar werk wordt gekenmerkt door tegenstellingen. Dit komt tot uiting in kleuren en materialen: complementaire kleuren naast elkaar, materialen uit verschillende bronnen – alles in één stuk.Cathérine Schoenmakers exposeert samen met Gemma Oosterhof op Muurhuizen 68.Website van de kunstenaarWilly SchutWilly SchutSteekje losBoekjeWilly SchutSchakelsSchilderijWilly SchutHet geheel is meer dan de som der delenLeporelloWilly Schut vertaalt haar gedachten in textielschilderijen en objecten. Zoals een tekenaar tekent met potlood, zo “tekent” zij met naald en draad. Haar schilderijen en boekjes zijn een combinatie van schilderen, appliqueren en vrij machinaal en handborduren. Zij gebruikt stof, garen, verf en verder alles wat het beeld beter maakt.Dat kan oud en afgedankt textielmateriaal zijn en ook papier, plastic, enz. ‘Verbindingen’ zijn het centrale thema in haar werk. Verbindingen in de ruimste zin van het woord: industriële en menselijke. Open, verbroken, nieuwe en afgesloten connecties.Willy Schut exposeert samen met Evelien Spoelder op Muurhuizen 145.Website van de kunstenaarAnna SkubiszSteeds meer schrijven sociale media, films en reclame voor wat we moeten voelen en hoe we moeten handelen. Maar onder deze dagelijkse realiteit gaat een andere, verborgen schuil, waar gevoelens en ideeën niet duidelijk zijn omschreven. Uit deze laag komen de sculpturen van Anna Skubisz voort. Ze nodigen de toeschouwer uit om vanuit een nieuw perspectief naar het dagelijks leven te kijken. Meestal werkt Anna met natuurlijke materialen zoals zoals schapenwol of gerecyclede pulp. Materiaal, fysieke vorm en voorstelling vormen samen de sculptuur.Het werk van Anna Skubisz is samen met dat van studioZAND te zien op Muurhuizen 179.Website van de kunstenaarHarry SpenkelinkHarry SpenkelinkHarry SpenkelinkHarry SpenkelinkDe ‘lichtobjecten’ van Harry Spenkelink zijn gemaakt van papierporselein. Door de open structuur kan zowel het dag- als kunstlicht met het werk spelen en verandert het steeds van verschijningsvorm. Het zijn daardoor dynamische kunstwerken.Harry Spenkelink exposeert op Valkestraat 8.De kunstenaar op FacebookMary SplinterMary SplinterMuurbloempje 1Mary SplinterMary SplinterMary Splinter creëert keramische kunstwerken onder de naam Mi Marie Keramiek. Haar werk is gevarieerd, daarbij heeft Mary een uitgesproken voorkeur voor het creëren van unieke stukken. Ze specialiseert zich vooral in het vervaardigen van arbeidsintensieve, met de hand gevormde objecten, geïnspireerd op de overvloedige schoonheid van de natuur. Met een sterke neiging tot experimenteren combineert ze graag verschillende soorten klei, of combineert ze klei met porselein. Ze zoekt voortdurend naar de grenzen van wat technisch mogelijk is.Mary Splinter exposeert op Valkestraat 12a.Website van de kunstenaarEvelien SpoelderEvelien SpoelderEvelien SpoelderEvelien SpoelderEvelien Spoelder schildert met olieverf of hout. Via de nerven en noesten vertelt zij het verhaal van dat hout. Daarnaast maakt zij bloemobjecten, veelal hangende kunstwerken met verse bloemen.Evelien Spoelder exposeert samen met Willy Schut op Muurhuizen 145.Website van de kunstenaarElizabeth StanleyElizabeth StanleyElizabeth StanleyElizabeth StanleyNaast acryl en olieverf op doek werkt Elizabeth ook met epoxy giethars op houten panelen. In haar nieuwste werk komt haar fascinatie voor kleur en haar onderzoek naar kleurcombinaties tot uiting, Daarnaast is haar grafische achtergrond te zien in haar recente monoprinten.Het werk van Elizabeth Stanley is te zien op Muurhuizen 86A.Website van de kunstenaarstudioZAND (Erna Huppelschoten en Frans Ottink)studioZANDWerkplaatsjuwelenstudioZANDstudioZANDFrans Ottink en Erna Huppelschoten zijn de mensen achter studioZAND. Ze ontwerpen en maken serviesgoed en producten zoals vazen, urnen en sieraden van porselein en zilver. StudioZAND maakt alles, van model en mal tot eindproduct, in eigen atelier. Ze voelen het als een plicht om de dingen zó mooi te maken dat ze lang mee gaan. Voor hen in dat een vorm van duurzaamheid. In het productieproces streven ze naar zo min mogelijk afval. Ongebakken porselein wordt altijd hergebruikt en sinds 2018 ontwikkelen ze het recyclen van hoog gestookt porselein.studioZAND exposeert samen met Anna Skubisz op Muurhuizen 179.Website van de kunstenaarMary TreuMary TreuMary Treu maakte in 1999 haar eerste vrouw uit steen. Daarna volgden nog vele andere vrouwelijke en mannelijke figuren. Mary gebruikt verschillende soorten steen. Sommige werken worden daarna in brons gegoten en sinds kort ook in aluminium. Haar beelden houdt ze zo strak mogelijk; de grilligheid van de steen bepaalt de sfeer. Sinds 2011 schildert Mary ook.

Kunstenaar: Foktjen KoningFoktjen Koning maakt herinneringssieraden en objecten die tot stand komen door verhalen en emoties en door gekoesterde voorwerpen te verwerken.

Geïnspireerd door de natuurlijke kleuren en structuren van klei maakt keramist Iris te Wieske objecten waarmee ze mensen een moment van rust wil bieden.


Fotograaf Kyra van Opijnen is op zoek gegaan naar de symboliek van planten en het tijdperk waarin we leven.

Als reactie op het verbod om meer dan twee gasten thuis te ontvangen tijdens de corona-epidemie maakte Suzanne Compaan een“onbruikbaar servies”. Tijdens Vreemde Gasten gebruikt zij de honderden onderdelen van dit servies voor een nieuw project.


In het werk van houtkunstenaar Frank Driessen komen bewondering voor de natuur, fascinatie voor de levenscyclus en vakmanschap samen.

Expressie en spontaniteit zijn de belangrijkste drijfveren in het werk van German Jimenez, waarbij de natuur nadrukkelijk aanwezig is. Hij probeert de realiteit weer te geven door wat hij ziet en ervaart, niet als een dagelijkse spiegel maar als een soort “recycling” vanuit een nieuw en ander perspectief en ervaring.

Caroline Eier werkt van abstract tot figuratief. Zij improviseert op de etsen van Rembrandt en het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci.

De schilderijen van Hanna Salonen zou je symbolisch of sprookjesachtig figuratief kunnen noemen.

Margreet Dijkstra maakt veelal tweedimensionale werken. Har werk is vaak een combinatie van botanische figuren en geometrische vormen. Jet Kunz laat in haar serie ‘Dirigenten’ zien hoe een dirigent zijn of haar vertaling van de muziek overdraagt aan het orkest. Karen Pompe vertelt door middel van gerecyclede materialen, oude foto’s, papier, textiel, naald en draad haar verhaal over dieren, bloemen en planten waar het niet goed mee gaat.

Martha Goedings maakt vaak portretten, gebaseerd op oude foto’s . Ze schildert, doet er nog een laag overheen en haalt ze weer uit de verf. Het werk van Trudy de Mooy gaat over Reizen (de wereld, het landschap, de straten en steegjes) en Thuiskomen (veiligheid, solide, stoer).

Anneke Adema heeft zich laten inspireren door bamboe. Anneke Koster schildert landschappen, open ruimtes, steden, straten, industrieterreinen uit verschillende tijden.

Het werk van Lia Kok ademt een wat nostalgische poëzie, contemplatie en (ingehouden) emotie. Ze is aan de slag gegaan met organische vormen die direct of meer indirect verwijzen naar de natuur. Adriana Nichting werkt meestal met klei, maar ook wel met andere materialen te combineren. Zij geeft vorm aan de dingen die haar treffen in deze wereld en wil haar ervaringen delen met anderen.

De serie 'Sporen' laat de vergankelijkheid zien van het leven. De foto’s laten het lege huis zien waar de ouders van Jan Kees Helms hebben gewoond. Aan de hand van indrukken in de vloerbedekking en kleurverschillen is te zien waar meubels hebben gestaan. Zijn ouders zijn overleden en het huis is leeg en krijgt een andere bestemming. In die tussentijd is de overgang van oud naar nieuw te zien.

Jan Kees Helms exposeert op Valkestraat 6.

Website van de kunstenaar

De ‘lichtobjecten’ van Harry Spenkelink zijn gemaakt van papierporselein. Door de open structuur kan zowel het dag- als kunstlicht met het werk spelen en verandert het steeds van verschijningsvorm. Het zijn daardoor dynamische kunstwerken.

Adriana Nichting maakt beelden. Meestal van klei. Maar ze houdt ervan materialen te combineren en grenzen te verleggen, dus zijn er intussen ook beelden met/van brons, hout, glas, perspex, textiel en metaal.

Beeldhouwer Leon Turpijn werkt figuratief en ook abstract. Hij gebruikt serpentine en albast als materiaal.

Mary Splinter creëert keramische kunstwerken. Het zijn meestal arbeidsintensieve, met de hand gevormde objecten, geïnspireerd op de overvloedige schoonheid van de natuur.. Ze zoekt voortdurend naar de grenzen van wat technisch mogelijk is.

Laura Dinant laat zich graag inspireren door het stadslandschap van Amersfoort en door alles wat ze tegenkomt wanneer ze onderweg is. Ze is gefascineerd door kleine schijnbaar nutteloze gebouwen zoals elektriciteitshuisjes. Daarnaast laat ze graag het bijzondere zien van alledaagse en gewone plekken.

Doke Melman heeft een voorkeur voor eenvoudige composities en subtiele kleurcontrasten. In haar schilderijen laat ze achterwege wat teveel, te gedetailleerd en te ingewikkeld is. Daardoor wint het beeld aan kracht.

Lies Blom wordt geïnspireerd door Aruba, waar ze als kind naartoe verhuisde. Het is een terugkerend Aruba. Ze kwam uit een dorpje op de Veluwe en keek haar ogen uit. De sfeer en de mensen uit thema in haar werk. Daarnaast is zij geboeid door de diversiteit aan mensen in het algemeen en houdt zij van kleur. Het werk van Merlijn is altijd gebaseerd op vormen uit de natuur. Zij zoekt de grens op van het materiaal en combineert verschillende technieken. Henriëtte Coppes wordt gegrepen door het afvalprobleem. Ze zoekt zij materiaal dat ze een tweede leven kan geven. Zij zaagt stapels tijdschriften met de zaagmachine, verbindt de stapeltjes papier met touw, metaal of textiel en bewerkt ze met verf en verharder. Zo ontstaat werkt dat past binnen haar abstract-geometrische beeldtaal. Dineke Groenhof Blaauw schildert met grote penselen op dun Aziatisch papier. Ze laat zich leiden door muziek, ze schildert de muziek die zij hoort en verwacht dat de essentie van de muziek in haar inkten terechtkomt. Harbert Booij werkt naar de realiteit, soms direct, soms indirect, gebruik makend van zijn fantasie. Hij schildert portretten, figuren, situaties, vlinders en landschappen. Carolien Magnus werkt vooral in steen maar ook in hout. Haar werk is abstract of geabstraheerd figuratief. Daarbij gaat ze uit van wat de vorm van het materiaal al in zich heeft en zoekt naar grote lijnen en spanning tussen vlakken en rondingen.

Dineke Groenhof Blaauw schildert met inkt op papier, gebruikt technieken van het kalligrafisch schrift. Ze schrijft de beweging van danser en de klanken en stiltes van muziek.

Irma Frijlink tekent met de naaimachine op industrieel vilt. Vervolgens snijdt zij delen uit. Een steeds terugkerend thema in haar werk is kwetsbaarheid in de natuur en bij de mens.

Hannah Blom maakt al lassend, lijmend, naaiend, knopend beelden die verrassen, prikkelen, zoeken en spelen.

Henriëtte Coppes zaagt stapels tijdschriften met de zaagmachine, verbindt de stapeltjes papier met touw, metaal of textiel en bewerkt ze met verf en verharder. Zo ontstaan nieuwe rasters, die passen binnen haar abstract-geometrische beeldtaal.

 

Shakes Tembani fotografeert het dagelijks leven in de townships van Kaapstad, Zuid-Afrika, en schildert vervolgens de mensen in strakke, kleurrijke en simpele vormen in een bijna naïeve stijl.

Alma Thomas maakt grote wandkleden op basis van dromerige, mystieke basisbeelden

Jibril Achu ‘schildert’ met knipsels, altijd met de kenmerkende smalle strookjes als achtergrond.

Mijke Marthe maakt kunst door wol te vervilten. Door middel van deze oeroude techniek creëert zij, naast kunstwerken aan de muur, ook bijvoorbeeld sieraden, bostaferelen, dierenmaskers en soepel vallende kledingstukken. Mijke wil met haar kunst de schoonheid en kwetsbaarheid van mens en natuur laten ervaren.

Mieke de Kok laat zich inspireren door de tekeningen van de jongste kinderen en maakt ‘koppoters’: figuren met een stevige kop op lange ranke poten. Annemiek van Bedem maakt figuratieve olieverfschilderijen. Haar onderwerpen zijn mensen, dieren, stadsgezichten en stillevens. Tijdens deze editie van Vreemde Gasten toont ze haar dierenportretten.

Hannah Blom maakt, geïnspireerd door natuur en architectuur, werk in metaal, veelal abstract: wandobjecten en objecten die vrij in de ruimte staan. Eigenlijk zijn het tekeningen in de ruimte. Willemijn van Dorp laat zich inspireren door stromend water. De magie van het eeuwige, tijdloze ritme en beweging is haar hoofdthema.

Gemma Oosterhof speelt in haar werk veel met het thema 'kwetsbaarheid' en gebruikt verschillende technieken om tot een eindwerk te komen. Cathérine Schoenmakers legt zich toe op ‘constructief textiel’, driedimensionaal textiel. De objecten die zij maakt zelf, maar ook de gebruikte materialen, vertellen verhalen die sociale constructies of milieukwesties blootleggen.

Karin Koning exposeert haar werk “Papieren verhalen”. Het is van alle tijden dat mensen op zoek gaan naar een beter leven. De overtocht van haar oma van Ameland naar het vaste land, rond 1900, was de inspiratiebron voor dit kunstwerk. Trudi Willenborg probeert in haar keramische werk de schoonheid van de onderwaterwereld te vangen. Karin Koning

Fotograferen is voor Jeroen Jimmink ‘schilderen met licht’. Daarin heeft het spel met vorm, detail, kleur ,belichting en compositie een grote rol. Zijn foto’s lijken vaak op een schilderij; die suggestie opwekken is fascinerend. Jeroen Jimmink probeert de realiteit altijd net even anders weer te geven. Hij nodigt met zijn werk de toeschouwer uit om stil te staan, te focussen en zichzelf de vraag te stellen: ‘Wat zie ik?’

Naast acryl en olieverf op doek werkt Elizabeth ook met epoxy giethars op houten panelen. In haar nieuwste werk komt haar fascinatie voor kleur en haar onderzoek naar kleurcombinaties tot uiting, Daarnaast is haar grafische achtergrond te zien in haar recente monoprinten.

In de schilderijen van Joke Rijneveen vallen twee hoofdthema’s te onderscheiden in haar werk: enerzijds is er de reeks figuratieve schilderijen met de corpulente dames, circustenten, wervelende optochten met vreemde karren, baldakijnen en blote mannen. Daarnaast maakt Joke weidse landschappen die vlot met het paletmes op het doek worden gezet. Theo Naessens laat de betekenis van zijn installaties graag aan de kijker over.

Ruud Oeben is vooral bezig met het verbeelden van sterk emotionele onderwerpen. Dit doet hij in de vorm van collages, schilderijen, beelden en gedichten die allemaal uitgaan van hetzelfde basisidee.

De sieraden van Barbera de Leeuw kenmerken zich door hun eenvoud. Ze zijn krachtig met een vleugje sierlijkheid. De ruwe stenen worden met zorg uitgezocht en geheel of gedeeltelijk geslepen om verwerkt te worden in een sieraad. Christa Stoop is in haar werk geïnspireerd door de bebouwde omgeving. Uitgangspunt is om binnen zelfgekozen beperkingen te spelen met vlakken, lijnen en kleuren. Tijdens Vreemde Gasten 2024 exposeert zijn verschillende prints variërend van abstracte landschappen en architectuur.

Anne Belleforte legt observaties van en herinneringen aan bebouwde omgevingen vast door middel van papier collé, verf en tekenwerk. Er zijn meestal geen mensen te zien maar wel sporen van menselijke aanwezigheid. Bernard van Hemert maakt abstracte beelden in hout, waarbij hij soms zo weinig verwijdert dat de essentie van het hout tastbaar wordt. Suzanne Compaan maakt foto’s van details in de natuur, zoals opvallends boomschors, een spel van takken, schaduwen en de weerschijn in water. Hierbij zoomt zij zodanig in dat het object onherkenbaar wordt. Voor Wendela van Lynden is kunst maken in deze verzadigde wereld een proces van creëren en weer afbreken. Duurzaamheid hoort in deze tijd en is voor haar belangrijk. Schoonheid van gebruikt papier is de grote inspiratiebron. Papieren objecten die in hun pure vorm vergankelijk en kwetsbaar zijn.

Mieke en Jeanne van der Heiden maken schilderijen op linnen, hout of papier en werken meestal met Oost-Indische inkt en acrylverf. Voor Vreemde Gasten hebben ze onderzocht en vastgelegd wat het universele van het vrouw zijn is.

Khan Es, fotografie

Mieke en Jeanne van der Heiden maken schilderijen op linnen, hout of papier en werken meestal met Oost-Indische inkt en acrylverf. Deze editie van Vreemde Gasten laten ze het resultaat zien van hun onderzoek naar wat het universele van het vrouw zijn is. Ans Mous heeft zich voor haar ruimtelijke objecten laten inspireren door de documentaire “Met Bromet naar hondencursus”.

Foto's, kleine schetsen en herinneringen vormen het uitgangspunt voor de schilderijen en gouaches van Reinier Kamphuis. In zijn werk zijn compositie en kleurgebruik belangrijk, maar ondergeschikt aan de spontaniteit van het schilderen.

Sophie Colpa verdiept zich in de uitdrukkingskracht van het menselijk lijf. Het verhaal en de emotie die in een vrouwenlijf schuil gaan, blijven voor haar een bron van inspiratie. Portretten van mensen zoals ze zijn, zonder opsmuk, zijn wat haar betreft de verbeelding van echte schoonheid. Seger Verbist creëert video’s op basis van archiefmateriaal en found footage. Daarmee onderzoekt hij wat het betekent om origineel te zijn – in zijn ogen in achterhaald concept. Samenwerken en met elkaar delen maakt sterker en daarom gaat hij op een rebelse manier in tegen copyright.

Willy Schut “tekent” met naald en draad. Haar schilderijen en boekjes zijn een combinatie van schilderen, appliqueren en vrij machinaal en handborduren. Zij gebruikt stof, garen, verf en verder alles wat het beeld beter maakt. ‘Verbindingen’ vormen het centrale thema in haar werk. Verbindingen in de ruimste zin van het woord: industriële en menselijke. Evelien Spoelder schildert met olieverf of hout. Via de nerven en noesten vertelt zij het verhaal van dat hout. Daarnaast maakt zij bloemobjecten, veelal hangende kunstwerken met verse bloemen.

De beelden van Anna Skubisz nodigen uit om vanuit een nieuw perspectief naar het dagelijks leven te kijken. Meestal werkt Anna met natuurlijke materialen zoals schapenwol of gerecyclede pulp. Frans Ottink en Erna Huppelschoten van studioZAND ontwerpen en maken serviesgoed en producten zoals vazen, urnen en sieraden van porselein en zilver. Zij voelen het als een plicht om de dingen zó mooi te maken dat ze lang mee gaan.

Door het gebruik van lijnen en volumes creëert Jopie van Zanten ruimtes waarin zij de gewaarwording van tijdloosheid nastreeft.

Nadja Willems werkt graag aan langlopende vrije projecten. Recycling is een duidelijk concept in haar werk: ze gebruikt graag bestaande beelden gebruikt als basis.

Inez de Heer Kloots werkt met porselein. Ze ziet het als een uitdaging om de grenzen op te zoeken van de dikte van het materiaal. Uiteindelijk zijn haar sieraden daarvan het resultaat: fijn en kleurrijk. Gine Vredeveld werkt met textiel.

In haar werk combineert Sabine van Erkel verschillende technieken: collage, olieverf, acryl, grafische technieken, fotografie en sjablonen. Zij gebruikt bijvoorbeeld oude kranten en schuift zodanig met de structuren van platte teksten, koppen en kolommen dat er nieuwe vormen ontstaan, vooral menselijke figuren.

In het werk van Magdalena de Coninck tref je flarden aan van imaginaire landschappen, stille getuigen uit een ver verleden, mysterieus of visionair. Haar stijl is expressief, vrij, lyrisch organisch of abstract figuratief. Het werk van Ineke van Vliet bestaat uit objecten, installaties, mixed media en collages, vaak in series. Ze vindt haar inspiratie in de natuur, persoonlijke geschiedenissen, herinneringen en verzameldrang. Waar mogelijk hergebruikt ze bestaande materialen.