Bamboe buigt mee met de wind, breekt niet maar veert weer terug.
Anneke Adama exposeert samen met Anneke Koster op Kortegracht 14.
Het werk van Nora Baetens is met name geïnspireerd op de natuur. Zij presenteert werken van email: een serie ‘botanieken’, die een vervolg zijn op de serie die ze tijdens de vorige editie van Vreemde Gasten heeft getoond.
Nora Baetens exposeert samen met Marian Dessing op Teut 92.
Annemiek van den Bedem
Annemiek van Bedem maakt figuratieve olieverfschilderijen en rekent zichzelf tot de klassiek modernen. Haar onderwerpen zijn mensen, dieren, stadsgezichten en stillevens.
Annemiek van Bedem exposeert samen met Mieke de Kok op Muurhuizen 59.
Anna Belleforte
Anna Belleforte maakt mixed-media werk dat spreekt door middel van een architectonische beeldtaal. Observaties over en herinneringen aan bebouwde omgevingen in uiteenlopende landen voeden nieuwe werelden, die opgebouwd zijn met papier collé, verf en tekenwerk. Er zijn meestal geen mensen te zien maar wel sporen van menselijke aanwezigheid. In het papier dat als medium wordt gebruikt – vaak landkaarten – zijn er details die je alleen van dichtbij kunt zien, en die je van een extra laag informatie of betekenis voorziet. Het is werk dat op afstand realistisch oogt en van dichtbij abstracter wordt en dus close-up aandacht verdient.
Anna Belleforte exposeert samen met Bernard van Hemert op Muurhuizen 110.
Krijnie Beyen
Krijnie Beyen toont de serie ‘Portals’, die ze heeft gemaakt als onderdeel van een negen maanden durend project met solotentoonstellingen en bijeenkomsten in de Xaveriuskerk over het thema ‘Maria (Magdalena) in mij’. Beeldend kunstenaars en dichters hebben zich gedurende deze periode in meditatie-creatiesessies voorbereid op een verbeelding of verklanking van het archetype van Maria of Maria Magdalena.
Centraal stond de vraag ‘Wat betekent het als je vanuit de eenheidsenergie van deze vrouwen naar jezelf en je eigen leven kijkt?’ Het werk van Krijnie zelf verbeeldt de transformerende kracht die zij bij alle deelnemers mocht ervaren. Het portret verbeeldt de Maria (Magdalena) die zij in zichzelf voelt.
In de Xaveriuskerk (’t Zand 29) is tevens werk te zien van Anna Skubisz en Mieke Vera. In de tuin stelt Marieke Ploeg haar vergankelijke werk tentoon.
Hannah Blom
Hannah Blom wordt geïnspireerd door de natuur en architectuur en zoekt voortdurend naar vernieuwing. Ze maakt werk in metaal, veelal abstract: wandobjecten en objecten die vrij in de ruimte staan. Eigenlijk zijn het tekeningen in de ruimte. Een werk is voor haar pas af als het voor haarzelf ook nieuw en spannend is. De balans tussen ordening en chaos boeit haar.
Hannah Blom exposeert samen met Willemijn van Dorp op Muurhuizen 62.
Lies Blom
Als kind verhuisde Lies Blom naar Aruba. Ze kwam uit een dorpje op de Veluwe en keek haar ogen uit. De sfeer en de mensen uit het Caribisch gebied intrigeren haar nog altijd en zijn een terugkerend thema in haar werk. Daarnaast is zij geboeid door de diversiteit aan mensen in het algemeen en houdt zij van kleur. Haar werk is figuratief verhalend; de mensen en landschappen vertellen hun eigen verhaal.
Lies Blom exposeert samen met Merlijn van der Hoeven op Nieuwstraat 13.
Harbert Booij
Harbert Booij werkt naar de realiteit, soms direct, soms indirect, gebruik makend van zijn fantasie. Hij schildert portretten, figuren, situaties, vlinders en landschappen.
Harbert Booij exposeert samen met Carolien Magnus op Muurhuizen 33a.
Rini van Breukelen
In het werk van Rini van Breukelen gaat het om terugkerende vormen en patronen. Inspiratiebron is de natuur waarin deze vormen en patronen te herkennen zijn. Het seizoen en een wisselende omgeving maken dat elk werk, ondanks de herhaling, elke keer weer anders is. De schilderijen zijn uit veel kleurlagen opgebouwd om een bepaalde sfeer neer te zetten. Daarnaast verzamelt Rini onderweg steentjes, takjes. schelpjes enz.
Deze voegt zij toe aan de voorstelling, zodat er een spannend beeld ontstaat.
Rini van Breukelen exposeert samen met Gerlina Pols, Cathérine Schoenmakers en Gemma Oosterhof op Herenstraat 3 (Martha Flora).
Sophie Colpa is autodidact kunstenaar en fotograaf. Ze verdiept zich al meer dan vijftien jaar in de uitdrukkingskracht van het menselijk lijf door middel van verschillende technieken, waarbij textiel haar hart heeft gestolen. Het verhaal en de emotie die in een vrouwenlijf schuil gaan, blijven een bron van inspiratie voor haar werk. Sinds drie jaar is daar fotografie bijgekomen en dit heeft haar kunstenaarspraktijk enorm verdiept. Portretten van mensen zoals ze zijn, zonder opsmuk, is wat haar betreft de verbeelding van echte schoonheid.
Het werk van Sophie Colpa is te zien op Muurhuizen 139-141.
Suzanne Compaan
Suzanne Compaan maakt foto’s van details in de natuur, zoals opvallends boomschors, een spel van takken, schaduwen en de weerschijn in water. Hierbij zoomt zij zodanig in dat het object onherkenbaar wordt. Scherpte is voor haar niet interessant, want hoe vager het beeld, des te meer daagt zij zichzelf uit met de vraag: ‘Wat zie ik eigenlijk precies?’ Het antwoord daarop hoeft ze niet te weten, wat heel bevrijdend is. Vervolgens graveert zij op glas, waar de foto als het ware ophoudt. Zo ontstaat er een bijna driedimensionaal beeld.
Suzanne Compaan exposeert samen met Wendela van Lynden op Muurhuizen 113.
Magdalena de Coninck
In het werk van Magdalena de Coninck tref je flarden aan van imaginaire landschappen, stille getuigen uit een ver verleden, mysterieus of visionair. Soms ontstaat haar werk spontaan vanuit zin in kleur, in de zee, in vliegen of vanuit de behoefte om een bepaalde sfeer op te roepen. Vaker gaat het om abstracties, zoektochten, droomwerelden. Haar stijl is expressief, vrij, lyrisch organisch of abstract figuratief.
Het werk van Magdalena de Coninck is te zien op Herenstraat 80, samen met dat van Ineke van Vliet.
Henriëtte Coppes
Henriëtte Coppes laat zich in haar werk leiden door materiaal. Steeds dient zich de vraag weer aan: ‘Wat vraagt het materiaal en wat kan ik er mee?’ De laatste jaren wordt zij vooral gegrepen door het afvalprobleem en zoekt zij materiaal dat ze een tweede leven kan geven. Zij zaagt stapels tijdschriften met de zaagmachine, verbindt de stapeltjes papier met touw, metaal of textiel en bewerkt ze met verf en verharder. Zo ontstaan nieuwe rasters, die passen binnen haar abstract-geometrische beeldtaal.
Henriëtte Coppes exposeert samen met Dineke Groenhof Blaauw op Muurhuizen 31.