Ron Jagers en Fons Bogaard
Ron Jagers presenteert samen met Fons Boogaard de installatie ‘De Klaagmuur’. Het menselijk leven is in hoge mate absurd . Een mens wil harmonie, streeft naar geluk, wenst zich in een veilig bestaan. In de praktijk wordt een mens geconfronteerd met het tegendeel. Wat te doen na die confrontatie? Klagen. Klagen overbrugt de kloof tussen het ideaal en de rauwe werkelijkheid.
De installatie is te zien op Lieve Vrouwenstraat 27. Op zaterdag 5 oktober is er om 14:00 uur en om 16:00 uur een performance.
Germán Jimenez
Terugkerende thema’s het werk van Germán Jimenez zijn de natuur en menselijke figuren. Hij geeft de dagelijkse realiteit weer, niet als een soort spiegel maar als een vorm van “recycling” vanuit een nieuw en ander perspectief. Met name in zijn aquarellen komt het experimentele karakter tot uitdrukking.
Germán Jimenez exposeert op Scherbierstraat 7.
Jeroen Jimmink
Fotograferen is voor Jeroen Jimmink ‘schilderen met licht’. Daarin heeft het spel met vorm, detail, kleur ,belichting en compositie een grote rol. Zijn foto’s lijken vaak op een schilderij; die suggestie opwekken is fascinerend. Jeroen Jimmink probeert de realiteit altijd net even anders weer te geven. Hij nodigt met zijn werk de toeschouwer uit om stil te staan, te focussen en zichzelf de vraag te stellen: ‘Wat zie ik?’
Jeroen Jimmink exposeert op Muurhuizen 80.
Foto’s, kleine schetsen en herinneringen vormen het uitgangspunt voor de schilderijen en gouaches van Reinier Kamphuis. In zijn werk zijn compositie en kleurgebruik belangrijk, maar ondergeschikt aan de spontaniteit van het schilderen.
Reinier Kamphuis exposeert op Muurhuizen 121.
Annamaria Kedves
De Hongaars-Roemeense keramist en architect Annamaria Kedves werkt in de keramiekstudio Kleistad in Amersfoort. Ze creëert kunst met verrassende grafische effecten, die ontstaan uit een combinatie van materialen, techniek en het stookproces. Haar werk is geïnspireerd door de natuur, gepresenteerd op een unieke manier. Het tentoongestelde werk bestaat uit grote en kleine borden met illustraties van vogels, insecten en planten.
De borden van Annemaria Kedves zijn, samen met het werk van Alie van de Wolfshaar, te zien in de Katoendrukkerij, Plantsoen-Noord, pal naast de Koppelpoort.
Lia Kok
Het werk van Lia Kok ademt een wat nostalgische poëzie, contemplatie en (ingehouden) emotie. Zij probeert iets uit te drukken zonder een expliciete boodschap te brengen: een existentieel levensgevoel. Tot voor kort onderzocht zij met name de mens op het intrigerende grensvlak tussen kracht en kwetsbaarheid. Op dit moment heeft dat zich uitgebreid naar organische vormen die direct of meer indirect verwijzen naar de natuur. De dingen die zij voelt probeert ze te vangen in een zichzelf overstijgend beeld, in de wetenschap dat het mysterie altijd nog zoveel groter is dan wij ooit zullen kunnen bevatten.
Het werk van Lia Kok is te zien op Valkestraat 5, samen met dat van Adriana Nichting.
Mieke de Kok
Mieke de Kok laat zich inspireren door de tekeningen van de jongste kinderen en maakt ‘koppoters’: figuren met een stevige kop op lange ranke poten.
Mieke de Kok exposeert samen met Annemiek van de Bedem op Muurhuizen 59.
Karin Koning
Karin Koning werkt met natuurlijke materialen zoals wol, klei, planten en papiervezels om bijzondere geschiedenissen subtiel en persoonlijk vast te leggen. Deze editie van Vreemde Gasten exposeert zij het werk “Papieren verhalen”. Het is van alle tijden dat mensen op zoek gaan naar een beter leven. De overtocht van haar oma van Ameland naar het vaste land, rond 1900, was de inspiratiebron voor dit kunstwerk.
Karin Koning exposeert samen met Trudi Willenborg op Muurhuizen 78.
Anneke Koster
“Mijn schilderijen zijn geïnspireerd op beelden van voltooid verleden tijden”, zo beschrijft Anneke Koster haar werk. Ze schildert landschappen, open ruimtes, steden, straten, industrieterreinen uit verschillende tijden. Laag over laag opgebouwd. Natuurlijk en organisch, vanuit verschillende materialen en diverse technieken. De ene laag bepaalt de volgende en deze opbouw zorgt voor beweging en groei.
Anneke Koster exposeert samen met Anneke Adema op Kortegracht 14.
Jet Kunz
Jet Kunz heeft een kleurrijke, snelle manier van schilderen met een verhalend thema. Hierbij probeert zij door de compositie spanning in het schilderij te brengen. Het onderwerp van haar schilderijen varieert van het interieur van haar atelier tot het grootzeil van een platbodem, maar het liefst brengt zij de mens in beeld in interactie met de omgeving, medemens of dier. Wat zij wil laten zien als ‘vreemde gast’ in het huis van een voor haar vreemde bewoner is ‘de mimiek van muziek’. In haar serie ‘Dirigenten’, alle in olieverf op doek variërend van heel klein tot middelgroot formaat, is te zien hoe een dirigent zijn of haar vertaling van de muziek overdraagt aan het orkest. Dat vereist opperste concentratie en inleving die zich laat zien in de mimiek en lichaamshouding. In de schilderijen zoekt zij een juiste balans tussen de dirigent en de achtergrond. Meestal is de dirigent als portret verder uitgewerkt en heeft de schilder de omgeving in het abstracte gelaten zodat het oog van de kijker dat zelf kan invullen.
Jet Kunz exposeert samen met Margreet Dijkstra en Karen Pompe in de Amersfoortse Zwaan, Langestraat 61.
De sieraden van Barbera de Leeuw kenmerken zich door hun eenvoud. Ze zijn krachtig met een vleugje sierlijkheid. De ruwe stenen worden met zorg uitgezocht en geheel of gedeeltelijk geslepen om verwerkt te worden in een sieraad.
Barbera de Leeuw exposeert samen met Christa Stoop op Muurhuizen 105.
Wendela van Lynden
Voor Wendela van Lynden is kunst maken in deze verzadigde wereld een proces van creëren en weer afbreken. Duurzaamheid hoort in deze tijd en is voor haar belangrijk. Schoonheid van gebruikt papier is de grote inspiratiebron. Papieren objecten die in hun pure vorm vergankelijk en kwetsbaar zijn. Ze krijgen een tweede leven.
Procesgericht werk is belangrijk voor haar. Zodra een werk is voltooid, kan het worden vernietigd. Wendela vernietig haar werk om de tijdelijkheid te benadrukken. Iets dat vergankelijk is heeft de mogelijkheid om te transformeren. Iets dat eindigt, creëert immers mogelijkheden voor een nieuw begin.
Wendela van Lynden exposeert samen met Suzanne Compaan op Muurhuizen 113.
De serie ‘Verbonden’ van Lianne ter Maat gaat over haar zoektocht naar verbinding met de ander. In haar foto’s zie je haar innerlijke strijd, het alleen zijn, een pijnlijke verlangen, en soms zie je een glimp van de verbinding. Lianne werkt graag experimenteel, waardoor zij met nieuwe technieken nog beter kan uitdrukken wat zij bedoelt. Voor ‘Verbonden’ heeft ze haar foto’s bewerkt met onder andere water, inkt en verf. Zo ontstond er een extra inhoudelijke laag. Ook heeft ze haar foto’s op andere materialen dan papier, zoals Tyvec, waarmee ik door middel van warmte de print weer kon bewerken. Ook werkt Lianne met fotopolymeer etsen. ‘Verbonden’ gaat over haar eigen zoektocht naar verbinding en tegelijkertijd hoopt de kunstenaar dat mensen zichzelf in haar werk herkennen.
Lianne ter Maat exposeert samen met Dirk Duif op Weverssingel 24.
Carolien Magnus
Beeldhouwer Carolien Magnus werkt vooral in steen maar ook in hout. Haar werk is abstract of geabstraheerd figuratief. Daarbij gaat ze uit van wat de vorm van het materiaal al in zich heeft en zoekt naar grote lijnen en spanning tussen vlakken en rondingen.
Carolien Magnus exposeert op Muurhuizen 33a, samen met Harbert Booij.
Mijke Marthe
Mijke Marthe maakt kunst door wol te vervilten. Door middel van deze oeroude techniek creëert zij, naast kunstwerken aan de muur, ook bijvoorbeeld sieraden, bostaferelen, dierenmaskers en soepel vallende kledingstukken. Onder haar handen verbinden de wolvezels zich met behulp van water en zeep. En zo, op haast magische wijze, ontstaat haar sprookjesachtige wereld. Organische vormen hebben haar voorkeur. Het liefst werkt zij figuratief, met verfijnde details. Mijke wil met haar kunst de schoonheid en kwetsbaarheid van mens en natuur laten ervaren.
Het werk van Mijke Marthe is te zien op Muurhuizen 54A, samen met de sieraden van Wilhelmina Huysman.
Lucienne Meijerink-Smeenk
Lucienne Meijerink-Smeenk is gefascineerd door de mogelijkheden van klei. Ze houdt ervan om met dit materiaal te experimenteren en combineert het met verschillende ingrediënten en andere materialen. Door bijvoorbeeld de as van een houtvuur tijdens een feestje in het glazuur te verwerken, krijgt haar werk een persoonlijke uitstraling. Ze vindt haar inspiratie in verweerde materialen, industriële gebouwen en de natuur. Haar objecten vertellen een verhaal. Het creëren van een plekje voor een dierbare herinnering geeft haar werk een extra dimensie.
Lucienne Meijerink-Smeenk exposeert bij Stark in Kunst, Bloemendalse Binnenpoort 12
Doke Melman
Doke Melman heeft een voorkeur voor eenvoudige composities en subtiele kleurcontrasten. In haar schilderijen laat ze achterwege wat teveel, te gedetailleerd en te ingewikkeld is. Daardoor wint het beeld aan kracht.
Doke Melman exposeert in Stovestraat 14.
Anne France Monshouwer
Anne France Monshouwer kan niet over het strand lopen zonder schelpen, houtjes, stenen, zee-egels en op te rapen. Ook de structuur van het drooggevallen strand tijdens eb of watererosie sporen in steen blijven fascineren. Deze indrukken en vormen neem ze mee in haar werk. Dit werk is veelal organisch van vorm, waarin zij de schoonheid van de natuur weergeeft zonder er een kopie van te maken. Het werk is gevarieerd en er zijn er geen twee gelijk.
Anne France Monshouwer exposeert samen met Iris Halter op ’t Zand 24.
Trudy de Mooy
Trudy de Mooy gaat uit van landschappen. Vaak is daar iets van architectuur in te herkennen.
“Hoe je kunt verlangen naar dat wat voorbij de bocht ligt, of voorbij de horizon, naar dat wat je nog niet kunt zien. Het verlangen naar vernieuwing, naar het onbekende, naar de mogelijkheden in de toekomst, de vernieuwing, de uitdaging in jezelf.”
Trudy exposeert samen met Martha Goedings op Korte Gracht 2 (Bij Hein).
Ans Mous
Het associatieve werk van Ans Mous resulteert in ruimtelijke objecten die wat betreft kleur, materiaal en vorm zeer licht zijn. Wat er op haar pad komt, zet zij om in een eigen beeldtaal. Zo maakt zij momenteel ‘hondjes’, waarvoor de inspiratiebron de documentaire “Met Bromet naar hondencursus” was.
Ans Mous exposeert op Muurhuizen 117, samen met Mieke en Jeanne van der Heijden.